2021. január 6., szerda

Tenet


A szünet alatt megnéztük a Tenet-et is. Két és fél órás filmre normál esetben nem sok esély van egyelőre, de így, hogy tovább lehetett aludni, bevállaltuk. Nem bántam meg, bár azért nem vagyok maradéktalanul elégedett. Kétlem, hogy bárkinek tudnék még spoilerezni, de azért új sort kezdek, hátha.

Szóval az az élmény megvolt, amit vártam, hogy majd nagyon kell koncentrálnom, hogy értsem, és húezmekkora, meg hogyisvanezakkor. De az az igazság, hogy ez a film csak akkor működik, ha nem gondolsz bele. A két és fél óra gyakorlatilag megszakítatlan akció, nem igazán pazarolják az időt jellemfejlődésre, egyáltalán karakteralkotásra, sokszor a motivációk sem tiszták teljesen. Ez alapvetően rendben van, ha akciófilmet nézek, akkor pörögjön (bár nyilván jobban tud ütni, ha kicsit átérezzük a főszereplő helyzetét, tudunk kicsit azonosulni vele, aggódunk érte, stb.). Az is jópofa, hogy ugyanazokat a jeleneteket látjuk kétszer, és jé tényleg ott van az elmenő autó, meg jé tényleg ugyanabba az autóba ült be, mekkora már. 

De ha véletlenül elkezdesz belegondolni, szétesik az egész. A visszafelé lélegzés meg a megfagyó tűz már gyanús, a csak akkor menj be, ha látod magad kijönni még vicces, meg az utolsó csata a két teammel nagyon pró, de aztán ugye a szokásos időparadoxonos kérdések, amiket elegánsan lesöpör a film azzal, hogy "ne próbáld megérteni", magyarán hogy ha ez most egyetlen idővonal, determinisztikus elképzeléssel (azaz vissza KELL mennie a végén Pattinsonnak, hogy meghalhasson, és megállíthassák a bombát), akkor a jövő-jövőbeli főszereplő, aki már májer, meg be recruitolta Pattinsont, meg az egészet mozgásban tartja, igazán tehetett volna erőfeszítéseket arra, hogy ne legyen ennyire kicentizve ez a robbanás.


Nolannek biztos voltak idővonal-rajzai az egészről, és minél többet gondolkodom rajta, annál jobban összeáll, hogy ki mikor hol volt, szóval a scifi rész szerintem so-so rendben (ha nem gondolunk mélyen bele). De az máig rejtély nekem, hogy miért döntött úgy egy vérprofinak ábrázolt fickó ("ez a mi szakmánkban normális", stb.) úgy, hogy a nőnek élnie kell. Mennyivel egyszerűbb lett volna az egész film, ha úgy dönt, ahogy kellett volna, hogy milliók élete >>> vs. egy szerencsétlen nő. Amúgy meg who cares? De tényleg. Az indiai fegyverkereskedőnő is jobb karakter volt nála.

Ja, és a szereplők néha nagyon bután viselkedtek. Értem, hogy elég felfoghatatlan, amikor van fordított entrópia meg kb. időutazás, de azért az ilyen teljesen egyértelmű esetekben, minthogy UGYANABBA az autóba száll be, amit kb. fél órával azelőtt látott felfordulni az úttesten, meg UGYANABBA a forgóajtóba megy be ugyanakkor, mint korábban, akkor jé, találkozni fog magával, tök hülyék voltak.

Meg amúgy azt nem értettem, mi baja a jövőbeli embereknek a múlttal, miért akarják elpusztítani (ezt is zárójelbe teszi a film azzal, hogy elég, ha ők elhiszik, hogy nekik jobb lesz, nem kell, hogy igaz legyen). Nekem eléggé sántított, hogy azért, mert mi csesztük el az ő Földjüket. 

És a legnagyobb wtf: miért lőtt előbb a nő????!!! Azért annyira nem volt még szar a helyzet, és elég sokszor elmondták, milyen rossz lesz, ha előbb meghal az orosz. Ennyire azért nem tűnt hülyének két óra tizenöt percig.

Még mindezzel együtt is simán nézhető, 7/10.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése