2019. április 5., péntek

Ködszülöttek

Kiolvastam Brandon Sanderson Mistborn-ciklusának első könyvét (amúgy angolul, és nekem nem tetszik a magyar "Ködszerzet" cím).
Scalzi után elég magasan volt a léc, és az elején majdnem abbahagytam, annyira fájt, ahogy összeállt a kalandozócsapat, de aztán végül mégis berántott. SPOILER.

Elég hosszú könyv. Hosszasan ki van fejtve benne minden apró részlet, ami előny és hátrány is. Előny, mert a karakterábrázolás és a karakterfejlődés kiváló benne, hátrány, mert tapasztaltabb fantasy olvasók néha kicsit unhatják.
A főszereplő Vin kicsit a young adult irányba húzza a könyvet a sok tini szenvedésével, ugyanakkor ő fejlődik a legtöbbet a könyv alatt, ami hiteles és élvezetes is. Kicsit féltem, hogy a legutolsó jelenetben nem megy vissza Elendhez, de szerencsére visszament, mert Sanderson ugye nem Martin, úgyhogy juthattunk némi olvasói elégedettséghez.
Kelsier karaktere már sokkal komolyabb, érettebb, de nekem kicsit kétdimenziósnak tűnt. Mondjuk a determinált karakterek talán majdnem mindig azok. Sokkal érdekesebb volt a testvére, Marsh, az ő karaktere nekem átérezhetőbb és hitelesebb is volt. És szerintem ő hozta a legnagyobb áldozatot ezért az egész hercehurcáért.
Az egész hercehurca amúgy jól kitalált, szépen kidolgozott alapokon nyugszik. A világalkotás kiváló, az elnyomó uralkodó némileg elcsépelt szituációjából végül érdekes háttérsztori kerekedik, és az is tetszik, hogy jó sokszor elpofozzák a főszereplőket, mielőtt végül (majdnem véletlenül) nyernek.
Ami a legjobb a könyvben, az a mágia. Számomra friss, érdekes ötlet a fémek gyomorban elégetéséből nyert képességek, illetve a fémben dolgok tárolása is. A maga világában koherens, nincsenek nagy kiugrások, persze nyilván még a következő könyvekben megtudok további titkokat. De ez a rész kifejezetetten tetszett.
A csavar, amire az egészet kihegyezi a szerző (hogy az uralkodó nem is az, aki), kiszámítható (nyilván, el van hintelve, ő maga is így szándékozta, tehát ez önmagában nem baj), viszont el is vész egy kicsit a tinilány szemszöge miatt. Ha valamit változtatnék rajta, akkor a végét Marsh szemszögéből írtam volna meg, hogy jobban üssön. De miért hintelte el ennyire (még a borítón is ott van, hogy What if the Dark Lord won?)? Sokkal jobb lett volna, ha kicsit homályban hagyja.
Mindent összevetve sem a szerző nem must buy, sem a könyvsorozat nem must read, de nem bánom a vele töltött időt, jól éreztem magam közben. 6/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése