2021. május 27., csütörtök

Hajsza Európában

Szóval kaptunk még régebben egy kicsit leharcolt állapotban lévő, 80-as évekbeli társast, amelynek Holiday a címe. Elolvastam a játékszabályt, de bonyolult is volt, elavult is volt, és mostanában elég sok kompetitív társasunk lett, úgyhogy nem is nagyon akartam még egyet. Ámde jött a villanykörte: ugyanezzel a táblával és ugyanezekkel az elemekkel csináljunk ko-op játékot!

Először is felfrissítettem a játéktáblát a jelenlegi országhatárokkal. Leragasztottam nem szilikonos sütőpapírral, hogy látszódjon az eredeti grafika, de mégis átrajzolhassam Csehszlovákiát, Jugoszláviát és a többi változást. Megrajzoltam a tengerpartokat is, és minden országra közvetlenül ráírtam az ország nevét, hogy az öt és fél éves gyerekem is mindig el tudja olvasni, melyik melyik ország. 

Itt ragasztom

Elkezdtem berajzolni

Kész a tábla

A megváltozott országokhoz új országkártyákat is kellett nyomtatni, de ez mondjuk nem olyan nagy meló.

Ezután már csak az általam kitalált szabályok írásba öntése maradt, amit ma meg is tettem. Bárki, akinek van otthon ilyen társasjátéka, és szeretne könnyebben érthető, ko-op játékot belőle, nyugodtan használja. :) Nyilván lehet a régi országokkal is játszani. Nem találtam fel a spanyol viaszt, a játékmechanizmus sokat merít a Drakula dühe c. társasból, de így legalább mindkét gyerekem élvezi.

Kiadók is keressenek bátran :D

***

Hajsza Európában

Nyomozós-bűnözős játék a Holiday c. társasjáték elemeivel

2-4 főre

 


Az egyik játékos mindig a bűnöző, a többiek pedig a nyomozók, akik együtt vannak a bűnöző ellen.

Nyomozók száma:

1. Egy nyomozó játékos esetén: 4 nyomozó, 2 autóval

2. Két nyomozó játékos esetén: fejenként 2 nyomozó, 1 autóval

3. Három nyomozó játékos esetén: fejenként 1 nyomozó, 1 autóval

 

A játéknak vége az alábbi esetekben:

1. Ha a bűnöző összegyűjt 8 győzelmi pontot (GYP), akkor ő nyert.

2. Ha a nyomozók felfedik a bűnöző utolsó célkártyáját is, mielőtt az összeszedné a 8 GYP-t, akkor a nyomozók nyertek.

3. Ha a nyomozók letartóztatják a bűnözőt, akkor is ők nyertek.

 

A játék kezdete:

Mind a bűnöző, mind a nyomozók Magyarországról indulnak. A bábujukat helyezzük fel a táblára. Ezután a bűnöző egy-egy maga által választott országra tegye fel a két Bank jelzőt. Nem lehet ugyanarra az országra tenni a két jelzőt.

Ezután a bűnöző húz négy célkártyát. Ebben a négy országban tervezi végrehajtani a bűncselekményt.

A nyomozók kapnak fejenként 10 zsetont. Ha a nyomozó játékos egyedül van, azaz ketten játszanak, akkor a nyomozó 20 zsetont kap.

Ha ezzel megvagyunk, akkor kezdődhet a játék az első körrel.

 

A játék körei:

1. Bűnöző lép

2. Nyomozók lépnek általuk megválasztott sorrendben, és mindegyik végrehajt egy akciót

 

1. A bűnöző köre

A bűnöző az alábbi három cselekedet közül választhat a körében:

a.) A bűnöző rejtve lép. Amikor ő jön, akkor le kell venni a tábláról (ha eddig fenn volt), majd az őt irányító játékos eldönti, hogy egy vagy két országnyit lép-e. Amennyiben egy országnyit lép, akkor nem kell semmit tegyen. Ha kettőt lép, akkor az első útba ejtett országra le kell tegyen egy nyomot (az eredeti készletben egy sárga állvány).

Javaslat: A bűnözőt játszó játékos az egyszerűség kedvéért írja egy papíron, hogy mikor hova lépett.

b.) A bűnöző végrehajtja a bűncselekményt a célországban, majd egyet lép. Ez esetben le kell tennie egy Tettes jelölőt a célországra, és fel kell fednie a célkártyáját, amiért megkapja a megfelelő mennyiségű GYP-t. Ha elérte a 8 GYP-t, a játéknak azonnal vége.

Figyelem: a bűnöző a bűntett végrehajtása után mindig lép egyet, tehát azzal az országgal szomszédos országba menekül.

c.) A bűnöző végrehajt egy kisebb bűntényt abban az országban, ahol az egyik Bank jelölő van, majd egyet lép. Ez esetben le kell venni a Bank jelölőjét az országról, és a bűnöző kap 1 GYP-t.

2. A nyomozók köre

Minden nyomozónak két cselekvése van, ezeket nyomozónként kell végrehajtani (tehát nem az összes nyomozó lép, majd az összes nyomozó cselekszik, hanem egy-egy nyomozó végrehajtja a teljes körét).

a.) Lépés

A nyomozók utazhatnak vonattal/hajóval, ez esetben csak egy szomszédos országba léphetnek, és ennek díja 1 zseton. Vagy a nyomozók beülhetnek egy autóba, és az autóval mehetnek két országnyit – ennek díja nyomozónként és országonként 1 zseton. Egy autóba két nyomozó fér. Ez a két nyomozó lehet két különböző játékos nyomozója is, viszont mindig kell egyen egy pihent nyomozó, aki az autót vezeti.

Példa: Jani átlép Magyarországról Szlovákiába, ahol már eleve ott tartózkodik Jenő nyomozója egy autóval. Ez Janinak 1 zsetonba került. Jani nyomozója beszállhat Jenő autójába, mert ugyanbban az országban vannak. Ezután Jenő elmegy Lengyelországon keresztül Németországba az autójával, és viszi magával Jani nyomozóját is. Ő 4 zsetont fizet.

A narancssárgával jelölt hajóutak által összekötött országok szomszédosnak számítanak, tehát át lehet menni mind gyalog, mind autóval egyikből a másikba, ez is egy lépésnek számít.

Ha egy nyomozó egy olyan országban fejezi be a mozgását, ahol egy nyom van, akkor azt a nyomot automatikusan megkapja (nem kerül akcióba). Amennyiben ekkor elkölt 2 zsetont, akkor felfogad egy detektívet is (kap egy Detektív jelölőt a készletből). A detektív jelölőt egyszer egy kockadobásnál be lehet dobni, és akkor az a dobás automatikusan 6-os.

b.) A nyomozók akciói

Ezek közül az akciók közül minden egyes nyomozó bábu egyet hajthat végre.

-        Kapcsolatba lépés a helyi rendőrséggel: Ez az akció csak akkor hajtható végre, ha az adott országon nincs behajtani tilos tábla.

A nyomozó dob egy kockával. Az eredmény attól függ, hogy a bűnöző abban az országban van-e. A bűnözőt irányító játékos értékeli ki a dobást, és adja meg a dobás szerinti előnyöket vagy hátrányokat.

o   Ha a bűnöző nincs az adott országban, és a dobás eredménye:

1: a helyi rendőrség nem együttműködő, helyezzünk egy behajtani tilos jelölőt az országra.

2-4: a helyi rendőrség nem tud érdemi információval ellátni

5: a helyi rendőrség minden erőforrást megad a nyomozáshoz, a nyomozó kap 1 zsetont

6: a helyi rendőrség rávilágít egy összefüggésre, a nyomozó kap 1 zsetont és 1 nyomot

o   Ha a bűnöző az adott országban lapul, és a dobás eredménye:

1-2: a helyi rendőrség nem tud érdemi információval ellátni

3-4: a helyi rendőrség minden erőforrást megad a nyomozáshoz, a nyomozó kap 1 zsetont

5-6: a nyomozó a bűnöző forró nyomát leli, a bűnöző figurát fel kell helyezni a táblára

-        Színhely megvizsgálása: Amennyiben a nyomozó a bűntett színhelyén áll, dönthet úgy, hogy megvizsgálja a helyszínt. Ekkor a Tettes kártyát le kell venni a tábláról, és a nyomozó kap cserébe két nyomot.

-        Támogatás kérése: A nyomozó dönthet úgy, hogy az adott körben további pénzt próbál szerezni a szervezettől. Ekkor a játékos dob egy kockával, és az azon szereplő összeget kapja meg zsetonban.

-        Letartóztatás: Ha egy nyomozó egy olyan országba lép, ahol már a táblán látható a bűnöző (azaz egy korábbi nyomozó már felfedte), akkor egy nyom elköltésével letartóztathatja. Ekkor azonnal vége van a játéknak, és a nyomozók nyertek.

Ingyen cselekedetek (nem kerülnek akcióba, és bármikor végrehajthatóak a kör során, lépés előtt és után is):

-        Csere: ha két nyomozó játékos bábui egy országban vannak, akkor bármit és bármennyit cserélhetnek egymással (pénzt, nyomot, detektívet).

-        Leleplezés: ha egy játékosnál összegyűlik a megfelelő mennyiségű nyom, akkor annak elköltésével leleplezheti a bűnöző egyik célkártyáját.

Az első leleplezés 4 nyom, a második 5 nyom, a harmadik 6 nyom, a negyedik 7 nyomba kerül.

Amikor ez történik, akkor a nyomozót irányító játékos elhúz egy célkártyát a bűnözőtől, amelyet azonnal fel is fed. Ha ezáltal a bűnözőnek nem marad célkártyája, és még nem érte el a 8 GYP-t, akkor a játéknak azonnal vége, és a nyomozók nyertek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése