2011. szeptember 21., szerda

Kulináris kuriózumok

Hugimtól kaptam hét egzotikus fűszert ajándékba, amelyeknek a nevét sem hallottam még soha. Végeztem egy kis kutatómunkát, gondoltam, megosztom a nagyérdeművel.

Ajwain seeds
Wiki oldal
Ennek rögtön hibás volt a felirata a dobozon: "Ajvan seeds"-nek írták, így elég kevés találatot kaptam. De rajtam ugyan nem fognak ki, kiderült, hogy a növény latin neve Trachyspermum copticum. Hívják még carom seeds és bishop's weed néven is.
Származási helye India.
Állítólag a kakukkfűhöz hasonlít az íze, és állítólag jót tesz az emésztésnek. Nagyon erős íze van, elég egy kevés az ételbe. Leggyakoribb felhasználása, ha olajba tesszük és megsütjük, és az így megízesített olajjal megöntözni az ételt. Emellett teszik salátába vagy ecetes savanyúsághoz.

Chervil
Wiki oldal
Magyarul zamatos turbolya. Petrezselyemhez hasonlító növény, a francia konyha állandó tagja. Tekintve, hogy van magyar neve is, Magyarországon is ismert és terem. Zöldség- és csontleves, baromfiételek, mártások ízesítője. Kiváló még sült húsok, főleg báránysültek, tojásételek fűszerezésére is. Mindenféle gomba, gombás ételek és gombás mártások elengedhetetlen fűszere. Íze nem hasonlít a petrezselyemére, gyengébb és édeskésebb.
Állítólag jó salaktalanítószer.

Annatto seeds
Wiki oldal
Az én dobozom származási helye Mexikó.
A magot az achiote fa termése adja. Leginkább ételszínezéknek használják (jégkrémtől sajtokig) sárga-narancssárga tartományban, de a benszülöttek testfestésre és rúzsként is felhasználták. Fűszerként illata állítólag kissé paprikás, egy csipetnyi szerecsendióval, íze pedig édes paprikás.Sáfrány helyett is használják, pl. rizshez, csirkehúshoz, halételekhez.

Ground Galangal
Wiki oldal
Háh, közben megtaláltam a konkrét doboz képét is. :)
Az enyém Thaiföldről származik, de egész Keleten ismert. Magyarul galanga vagy galangál. Három alfaj létezik, ebből az enyém az ún. Alpinia galangal.
A gyömbérhez hasonlít a növény, íze kevésbé erős, citrusosabb. Általában levesek ízesítésére használják - kókusztejjel, a kis piszkok.
Állítólag elpusztítja a rákos sejteket, csak emberen még nem igazolták...

Arrowroot
Wiki oldal
Amikor először rákerestem erre a képekben, kijött egy csomó fehér por. Mondom hűha. De tényleg fehér por amúgy.
Furamód ez nem is igazán fűszer, inkább afféle diétás liszt: nincs benne glutén, viszont a tápértéke is igen alacsony. Sütinek, szószoknak készítik; fontos, hogy mivel már alacsonyabb hőfokon dagad, mint a liszt, azt javasolják, hogy előbb hideg folyadékba tegyük, és utána keverjünk hozzá meleget. Rántásként ideális (azaz szószok, levesek sűrítésére).
Érdekesség, hogy többek között babahintőport is készítenek belőle.

Sumac berries
Wiki oldal
Mélyvörös színű por, a Közel-Keleten arra használják, hogy citromos ízt adjanak a salátáknak vagy húsnak. Az én dobozomra az volt írva, hogy Törökországból származik. A török konyha kebabhoz, salátákhoz és lahmacunhoz használja.

Tikka Masala
Wiki oldal
Ez nem egyetlen fűszer, hanem egy fűszerkeverék. A brit konyha indiai származású egyvelege, tipikusan csirkehús valami paradicsomos, fűszeres szószban. Nincs rá konkrét recept, hogy miből áll. Az én dobozom a következőket sorolja fel összetevőként: koriander, paprika, kömény, kurkuma, bors, ánizs, kardamon, szegfűszeg, gyömbér és chilli.
Nem semmi, azt hiszem, ezt fogom először kipróbálni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése