Biztos ezren írtak már a Diablo 3 bétáról, mivel kicsit későn landolt a postaládámban a bétakód, de mivel jelentős mértékben meghatározta a tegnapomat, úgyse bírnám ki.
Elöljáróban: screenshotokat elfelejtettem készíteni, mert beszippantott a játék...
Premissza a véleményemhez:
#1 - Aki csúcsgrafikát vár a Blizzardtól, az el van tájolva
#2 - Aki valami különlegességet vár, az csalódni fog
Miért mondom ezt? A Blizz játékokra sosem azért érte meg várni, mert hasraestünk a grafikától - főleg, mert általában a grafika már legalább három éve készen van, mire megjelenik a játék. Az ő erősségük a hibamentesség, a feltétlen és minden körülmények között példamutató felhasználóbarátság, a játékélmény megkönnyítése (telepítés, regisztrálás, online játék másokkal satöbbi) és a sztori.
Ez mind teljesülni látszik a D3-ban. Hogy miért mondom mégis azt, hogy aki valami különlegeset vár, az csalódni fog? Mert, mint a neve is mutatja, ez egy játéksorozat harmadik része. Szebb, mint az előző, jobb is bőven (rengeteg zseniális, okos újítás van benne, majd mindjárt sorolom), de mégis alapvetően Diablo. Sem a nézeten, sem az irányításon, sem az alapsettingen nem változtattak, úgyhogy az vegye meg, aki szerette az előző részeket.
Én szerettem. Online játszottam és harcdore módban (ha meghalsz, meghaltál), a két legtovább jutott karakterem egy 94-es szintű javelines amazon (Sophie) és egy 91-es szintű hammerdin (Eligor, hehe). Néha még én is meglepődöm, mennyi minden hever agyam mély bugyraiban elraktározva erről a játékról, mikor kapásból megmondom egy-egy NPC nevét vagy üdvözlő mondatát...
Meglátni a launchert a régi ismerős karakterkészlettel, aztán a bejelentkezőképernyőt, hát az olyan volt, mint amikor az ember újra meglátogathat egy ismerős, de messzi külföldi helyet.
És akkor innentől spoiler, úgyhogy (remélem) leszeleteltem.
Vegyük sorra a megítélési szempontokat:
1) Grafika -> látszik rajta, hogy nem zsírúj, de nálam speciel még sosem vérzett el játék csak grafika miatt. Amúgy tetszik is, a környezet nagyon hangulatos, főleg a dungeonök, illetve a skillek effektjei.
2) Játékmenet -> egyszerű és nagyszerű. Pont ott újítottak, ahol kell, és ott nem, ahol nem kell. Erről bővebben alant.
3) Sztori -> a demóban tíz szintig lehet elmenni, és az első főbosst lehet legyakni. Idáig nálam teljesen okés a sztori, nincs túlbonyolítva, de nem is egyszerű, mint a faék. A küldiket a régiekkel ellentétben csak egymás után lehet csinálni, rendesen kibontva a történetet. Visszaköszönnek ismerős karakterek (bár ezt sejtettük a trailerből), helyszínek, miegymás.
4) Feeling -> csillagos ötös. A régi motoros Diablósok a tíz ujjukat is megnyalhatják, rengeteg az összekacsintás, amit jó érzés felfedezni (pl. a barbár csaj "Bul Katho grant me strength" felkiáltása, hogy csak egyet mondjak). Emellett az új játék alaphangulata is kiváló, felkelt holtak, pislákoló lámpák, temető, satöbbi. Nem új, de megragadták a lényeget. És a ghoul szétesése után visszajövetele torzóként, na az ritka undorító (és hangulatos).
5) Zene -> csillagos hatos, mint mindig, amit megszoktunk már Blizzardtól, mégis.
6) Multiplayer, újrajátszhatóság -> na, erről semmit nem lehet megtudni a demóból.
Összességében most jobban várom, mint eddig.
Node lássuk az újításokat a D2-höz képest (igyekszem fontossági sorrendben):
1) A karakterek online tárolása. Ez szerintem napjainkban gyakorlatilag must have, és maximálisan egyetértek vele. Az összemérhetőség esszenciája a csalás kizárása vagy legalábbis jelentős gátlása. Ez persze együtt jár azzal, hogy csak online lehet játszani, de ez számomra 6 év WoW után semmi visszatetszést nem kelt, sőt.
2) A pénzre nem kell rákattintani, elég rálépni!!!!!!
3) Szerintem a legnagyobb ötlet és újítás az, hogy minden sztorielem, amit megtalálunk (pl. egy könyv egy polcon), elhangzik audióban. Korábban a kutya se olvasta el az ilyesmit, mert egyrészt kinek van erre ideje két szörny között, másrészt rémisztő az a sok betű, most viszont nemcsak megtudjuk a lore-t, de közben nem is kell megállnunk. Zseniális!
4) Skillrendszer. Eddig is úgy volt, hogy egyszerre csak két képességed lehetett, de ugye be lehetett kötni az összeset, és így gyorsan váltogatni. Most hat képességed lehet egyszerre, viszont a váltogatás sokkal lassabb, nem lehet harc közben megtenni. Ez nekem tetszik, nem csak agyatlan futkosás előre, hanem (nyilván elsősorban a későbbi szinteken és nehézségeken) átgondolás, megfontolás, és persze komoly szinergiák és kombinációs lehetőségek, amelyeket viszont nem kell folyton újratanulni egy trainernél, hanem csak egy nyugis helyen átállítgatni.
5) Karakterek. Barbár csajt indítottam, ez ugye nem mutat sok meglepetést D2-höz képest, ugye ő meg a wizard maradt legalább feelingben hasonló. Legközelebb kipróbálom a demon huntert, az, ha jól láttam, az amazon és az assassin szintézise, és akkor majd erről a pontról bővebben. Amit jelenleg meg tudok állapítani, az az, hogy a karakterek sokkal többet beszélnek a párbeszédek során, így sokkal jobban megszeret(het)jük őket. A barbár csaj például eszméletlen cuki, kis dömper. Jó a hangja is.
6) Health globe. Ez egy igen jelentős újítás, azért nem soroltam előbbre, mert tudtam róla. Lényege, hogy a korábbi potionivási reflexekre kevesebb szükség lesz most, mint a helyezkedésre, mert ugyan van potion a játékban, de elég nagy a cooldownja, és helyette arra kell figyelni, hogy mit potyogtatnak el a szörnyek magukból. Ha világító piros gömböt, akkor arra ráfutunk, és meggyógyulunk. Nekem ez tetszik, kis színt visz a játékba, és a későbbi szinteken és nehézségeken komolyan meg is nehezítheti.
7) Artisan-rendszer. Ez már ismerős a WoWból: meg lehet tanulni pl. a Blacksmithing-et, és akkor craftolhat az ember magának tárgyakat. Ami itt sokkal jobb: a tárgyak használhatóak kis szinten is, nemcsak az endgame-ben, miután már végiggürcölted a képzettségszinteket. Tehát amint lehetett, megtanultam kovácsolni, és azonnal hasznos tárgyakat készíthettem, fel is vettem őket.
8) Nem kell osztani a négy alapképességet, azt csak úgy kapjuk. Ez mondjuk vitatható, tudnék ellene is érvelni, de alapvetően tetszik, mert D2-ben is azért nagyjából hasonlóan pakoltak az emberek, tehát csak felesleges macera volt, plusz így sem a kezdő, tapasztalatlan játékos nem követ el visszavonhatatlan hibát, hogy pl. akár csak egy pontot is rak az IQ-jára barbárként, sem a nerd nem exploitol valami barom builddel. Ez PvP-ben esszenciális lesz, ha lesz.
9) Átlátszó teljes képernyős térkép helyett átlátszó minimap a jobb sarokban. Ez két szempontból is remek: egyrészt jobban áttekinthető, másrészt már nagyon megszoktuk, hogy a jobb felső sarokba pillantunk, ha eltévedtünk. Persze elő lehet hozni a nagytérképet is, akinek az kell.
10) Inventory megszínezése. Háde éljen! Messziről látom, hogy mi fisfos tárgy, mi magic, mi rare, satöbbi, mert meg van színezve a háttere.
11) Portal stone. Húúú, ezt feljebb kellett volna! Must have, nem is értem, hogy nem volt eddig. A dungeon végén van egy kis kő, amire rákattintva a dungeon elejére teleportálunk.
12) Új slotok az öltözékben. Ez nem nagy szám, de minél több, annál jobb. Amúgy a vállas, gatya és csuklóvédő érkezett.
13) Nem csak mana. Ez is ismerős WoW-ból, pl. a barbárnak Fury-ja van, és neki kell generálnia ütéssel, aztán költheti el - tehát gyakorlatilag minden karakternek más a mechanizmusa ezáltal. Jól működő rendszer, jó, hogy átvették.
+1) Kormac the Templar hangját kedvenc britem, Dominic Keating adja!! Ez mondjuk nem újítás, de legalább +1 pont. :)
Emellett rengeteg újítás van még, találtam egy oldalt, ahol elég jól összeszedik az érdeklődőknek, de ezek nagy részét a demóban nem lehet megtapasztalni.
Summa: GIEF!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése