2012. március 2., péntek

Heti exkluzív #2

A múlt heti exkluzívban leírtam az általánosan tudható dolgokat a megjelenés előtt álló regényemmel kapcsolatban. Ma mesélek egy kicsit a keletkezéstörténetéről.

Az első regényem megírásakor, 2003-2004-ben még végzős egyetemistaként rengeteg időm volt, de miután elkezdtem dolgozni, sem időm, sem energiám nem volt hosszabb írásra: maradtam a novelláskötetekben való szereplésnél. Ötleteket persze gyűjtöttem bőven, de valahogy sosem tudtam nekikezdeni egy ilyen hosszú lélegzetvételű műnek.

Időből azóta sincs sok, kedv viszont lett, a már említett 2009-es skandináv körtúra után, illetve annak hatására (igen, ez azt jelenti, hogy a regényemben erősen jelen lesz a skandináv kultúra). Akkortájt kezdődtek a Dreamworld világának első ötletelései az "Alkoss világokat" vagy valami ilyesmi című pályázat után. Wintermute barátom, aki a Kontakthiba c. novellájával (amely később regénnyé bővítve, Szintetikus álom címen jelent meg, és rögtön Zsoldos-díjat is kapott) a második helyezést érte el, kapott egy felkérést, hogy írjon a Dreamworld világára. Ő azonban nem rajong annyira a fantasyért, így megkeresett engem, és közösen kitaláltunk egy történetet, amelyben a fantasy részeket én írtam volna, a Földön játszódókat ő.

A projekt részünkről meghiúsult (tudtommal azóta két könyv jelent meg, mindkettőt Anthony Sheenard jegyzi), a fantasy rész ötletmagva azonban nem hagyott nyugodni. Elhatároztam, hogy írok egy áltörténelmi fantasyt a viking kor előttről, és felhasználom benne a jól kitalált kis karaktereimet. El is kezdtem, kb. 50 ezer leütésig jutottam, amikor is a távoli világokból múltból felbukkant Massár Mátyás, akit én '99 óta ismerek, és akivel 2000 környékén igen sokat dolgoztam együtt a Távoli Világok projekten, sőt, még egy regényt is írtam Tűzszív címmel - hogy miért nem jelent meg, arról egy külön postot is lehetne nyitni. Mátyás elhintette, hogy lenne egy induló projekt, modern fantasy, és nincs-e kedvem regényt írni.

Mondtam: kedvem van, de épp benne vagyok egy regényben. Találkoztunk, egyeztettünk, átgondoltuk, csűrtük-csavartuk, és csak sikerült kitalálni, hogyan illeszkedjen az alapötletem a Zenitbe. A végleges szövegnek nagyjából semmi köze az eredeti Dreamworldös koncepcióhoz, összesen két karakter maradt meg. Na de miből lesz a cserebogár!

2 megjegyzés:

  1. Várom már a könyvedet. Időközben elolvastam az első Zenit könyvet, hamarosan nekikezdek a következőnek. Amit eddig olvastam, az jó nagyon. Kíváncsi vagyok, hogy hogyan állnak majd össze a különféle történetek.

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik eddig a sorozat. :)

    VálaszTörlés