2011. augusztus 2., kedd

Költözéseim rövid története

Kedves barátaim élete úgy alakult, hogy költözniük kell albérletből, mégpedig gyorsan. És ha már ez történt, akkor szeretnének venni valami kicsi lakást, hogy ne az ablakon szórják a pénzt havonta, hanem a saját kis fészkük hitelét fizessék. Ez a post nem arról fog szólni, hogy érdemes-e most hitelt felvenni.
Hanem ennek kapcsán gondoltam, én is segítek nekik, amúgy is szívesen böngészem az ingatlanos oldalakat, hirdetéseket, egyrészt szeretek up-to-date lenni ebben a témában, másrészt az ember sose tudhatja, mikor bukkan valami igazi kincsre, amibe beleszeret. Lévén, hogy nekem nincs a tulajdonomban semmilyen ingatlan, készen állok a csábításra.
Most egyébként az árak tényleg elég alacsonyak, úgyhogy barátaimnak valószínűleg sikerül találniuk megfelelő lakást. Magamnak persze más paraméterrel keresgélnék, és nem feltétlenül árkategóriára értve (aki például kitalálta, hogy a fürdőszobában legyen a vécé, az dugja bele a fejét legyen szíves), de így is rábukkantam pár érdekes hirdetésre.

És hogy mindezt miért mesélem el?
Mert közben nosztalgiázni kezdtem. Életemben eddig ugyanis jóval több mint tucatszor költöztem, és ebben nincs benne az, amikor a koleszból minden nyáron kiköltöztünk, hogy aztán szeptemberben visszahurcoljuk a csomagjainkat. Úgyhogy arra gondoltam, ebből készítek egy kis összefoglalást.
(juj, most majdnem évszámokat kezdtem írni, aztán gyorsan kitöröltem....)

1. Rajk László utca
Budapest, XIII. kerület. Ma ezt Pannónia utcának hívják, de amikor születtem, még Rajk László utca volt. Pezsgő élet, Nyugatihoz és Vígszínházhoz közel (ezeket csecsemőként nem igazán tudtam értékelni), utcára néző erkély, szomszéd ház ablakán belesés, nagy belmagasságú, régi polgári lakások, vagy arról leválasztott kis lukak, zötyögő és kattogó, kézzel becsukandó liftek világa ez. Nem belső gangos, hanem lépcsőházas volt. Emlékszem, mikor egyszer kinéztem a levélbedobón az üres lépcsőkre. Lehettem vagy három éves.

2. Révfülöp
Hát erről még biztosan fogok írni. Ha megkérdezik, hol van az otthonom, legszívesebben ezt a balatonfelvidéki kis falut mondom. A boldog gyermekévek kapcsolódnak ide, egy 1910-ben épült házhoz, amelyhez csukott szemmel is eltalálnék akármikor. Még most is érzem az illatokat, emlékszem a színekre, fényekre, a nádasokra, a strandra, a Balaton hullámzására, a kertmozira, a "cityre", a mólóra, a hajóhintára és a libikókára... Hjaj...

3. 128-as végállomás
Nagyim lakott itt, egy mostanra kiterebélyesedett, akkoriban egészen picike kápolna közelében. Hozzá költöztünk általános iskolában, de csak ideiglenesen. A társasház lejtős kertje emlékek tárháza, a lakás méginkább. Még akkor is szerettem itt lakni, mikor (jóval később) a harmadik kerületbe jártam iskolába, és több mint egy órát utaztam naponta. Zöld, jó kilátás, jó levegő, finom nagyi-féle kaják. Hugival együtt egy zsúfolásig teli ~8 nm-es szobában.

4. Pöttyös utca
Legnagyobb előnye az itt lakásnak az volt, hogy a mai napig tudom oda és vissza is sorban a kék metró vonalának megállóit, így nem tévedek el. Tízemeletes, pici panellakás, nem is emlékszem sok mindenre belőle, csak arra, hogy nem szerettem.

5. Tizenöt emeletes
Szerencsére mi az elsőn laktunk, Óbudán, de maga a ház gyermekfejjel elég ijesztő volt. Aztán lassan megszoktuk. Kaptunk olyan emeletes ágyat hugimmal, amelyiknek csak felső emelete volt, abból viszont rögtön kettő, és megbékéltünk ezzel a lakással. Itt amúgy egész sok időt töltöttünk, úgyhogy tulajdonképpen szerettem ott lakni, bár amúgy hangos, piszkos környék volt. A suli viszont gyalogostávolságban, ami nagy könnyebbség.

6. Pók utcai ltp
Hónapokat töltöttünk csak itt, próbaképpen, nem tudtuk fizetni. De arra emlékszem, hogy tetszett, mert nem tízemeletes volt a panelház, és előtte találtam egy kis füves részt, ahonnan a tengerimalacomnak vihettem friss ennivalót. Meg lehetett menni HÉV-vel, ami menő.

7. Balatonalmádi
Öt év kolesz egy zseniális intézmény szuper és vadiúj épületében. 'nuff said.

8. Visegrádi utca
Vissza a kezdetekhez. XIII. kerület, 28 nm két emberre, meghitt zsúfoltság és a lakáson kívül, a folyosón található kulcsos vécé. Jóvanna, minden kezdet nehéz.

9. Zugló
Örs vezér tere után még kis trolis zötykölődés az álmos reggeleken, egyetemistáknak ideális környék, van némi zöldség is, a közlekedés nem borzasztó, ahogy az árak sem. Közel az IKEA, a Sugár, és manapság az Árkád is, úgyhogy gyakorlatilag fullextrás.

10. Zugliget
Elsőre ki is hagytam a felsorolásból, mert nem szerettem annyira. Igazából furcsa finnyáskodásnak tűnhet ez, mert Buda, zöld, közel a libegő, csendes utcácska, régi házikók meg minden. De földszinti lakás volt, sötét, régi házban, rossz beosztással, komor szomszédokkal. Itt jöttem rá arra, hogy nem elég a helyszínnek jónak lennie.

11. Káposztás
Káposztá(s)t a Kolozsvári káposztának! Újpest sosem tetszett, legalábbis a metróvégállomás körüli rész, viszont Káposztásmegyer egy kicsit odébb van, busszal oda lehet zötyögni jól. Panelházak, de nem tízemeletesek, szintén némi zöldség, sík vidék. Viszont innen minden messze van. Az utcanevek még viccesek egyébként, 10 pont annak, aki kitalálja, milyen gyár volt a jelenlegi házak helyén.

12. Kaszás
Csak pár betűt kell kivenni az előzőből, és ezt kapjuk. A hely is olyan: Buda ugyan, de zöld nincs, az Auchan közel, de mégis húsz perc gyalog, a Duna is elvileg közel, de sose mész ki, mert négysávos úton kell hozzá átkelni, és elvileg mindenhol ott vagy hamar, de közben már egy csomót utaztál, és még mindig a Kolosynál vagy.

13. Isten-hegy
Megfogni az Isten lábát. Hegyvidék, jó illatok, brutálisan szép panoráma, pillanatok alatt a Moszkván van az ember. Elég kemény felújítási folyamat előzte meg, de mindenképp megérte. A XII. kerület zseniális, a Hegyvidéki Önkormányzat is az, annyi viszont igaz, hogy az átlag életkor magasan az enyém fölött van. Ezért egyetlen bosszúság, hogy normális internetet nem lehet kapni.

+1. Daughterville
Nyári lakhely, ilymódon jelenlegi tartózkodási helyem. Falusi hangulat, akár minden este baconbe csavart virsli sütögetése (kivéve az elmúlt egy hónapban, hogy az égi angyalkák sírásra görbülő szájaszélét csípné meg a bolha), közelben termálvizes strand, bátrabbaknak természetes tavak, gyönyörű hegyi panoráma, nyugalom, meghitt hazavárás, tejért átkuncsorgó cicák, paradicsomtermesztés, reggel a teraszon álmatagon szőlőnyammogás, révfülöpillat... Hjaj...

Szóval laktam Budapesten a III., IV., IX., XII. és XIII. kerületekben, valamint két faluban. Arról a mostani fáma nem szólt, hogy pár helyen többször is, illetve most csak azokat soroltam fel, ahová be voltam jelentve legalább tartózkodásra. Sorrendet nem állítok, talán a szavakból mindenki kitalálhatja, de innen érdekes kérdés, hova tovább.
Lehet, hogy még egy post erejéig filózni fogok azon, hogy milyen szempontok jönnek számításba otthonvásárlásnál, de lehet, hogy nem.

2 megjegyzés: